Wrastający paznokieć to bolesna dolegliwość, z którą zmaga się spora część społeczeństwa.

Czym jest wrastający paznokieć?

• występuje, gdy krawędź płytki paznokcia wrasta w tkanki miękkie bocznego wału paznokcia
  • powoduje obrzęk, zaczerwienienie, ból, następnie stan zapalny i powstanie ziarniny, nieleczony prowadzi do zakażeń bakteryjnych i grzybiczych
  • może dojść do przebicia skóry wału bocznego przez płytkę paznokcia i wtórnej infekcji.

Wrastający paznokieć może obejmować jego jedną stronę lub obie jednocześnie. U dorosłych wrastanie paznokcia jest zwykle nabyte, a nawroty po chirurgicznym usunięciu paznokcia są niestety bardzo częste.

Przyczyny powstawania wrastającego paznokcia to przede wszystkim niewłaściwa technika obcinania paznokci, deformacje stóp, ciasne obuwie, zaburzenia procesów mikrokrążenia w przebiegu różnych chorób oraz czynniki genetyczne.

Jak sobie radzić z wrastającym paznokciem? Najlepiej jak najszybciej zgłosić się do podologa. Czekanie aż „samo przejdzie” może tylko znacznie wydłużyć czas leczenia. Do tego jest przyczyną ogromnego bólu.

Wrastający paznokieć to nie jest problem wyłącznie estetyczny. Przy braku odpowiedniego leczenia paznokieć wrasta głębiej, powodując nasilenie objawów i stałe występowanie bólu. Ból ten zmusza nas do obciążania bocznego brzegu stopy, szczególnie V kości śródstopia, co skutkuje tworzeniem się w tym obszarze modzeli. Zaburzamy fazę podporu, aby zminimalizować ból. Wymuszone odciążanie bolesnego palucha prowadzi do przykurczu w zgięciu podeszwowym w stawie międzypaliczkowym I oraz śródstopno-paliczkowym I, co z kolei powoduje przykurcz całej stopy. Kiedy dochodzi do utrwalenia przykurczu, oprócz postępowania podologicznego, niezbędne jest już postępowanie fizjoterapeutyczne.

Do prawidłowego funkcjonowania stopy konieczny jest płynny ruch w stawie śródstopno-paliczkowym I.  Problem z wrastającym paznokciem palucha stopy możne znacznie upośledzić funkcje chodu. Kiedy chód wywołuje dyskomfort, a my bronimy się przed bólem, obciążamy krawędź boczną stopy, a to z kolei prowadzi do dalszych powikłań.

Nie lekceważ objawów wrastającego paznokcia. Rozpocznij właściwe leczenie!