Czym jest wrastający paznokieć?

• występuje, gdy krawędź płytki paznokcia wrasta w tkanki miękkie bocznego wału paznokcia
  • powoduje obrzęk, zaczerwienienie, ból, następnie stan zapalny i powstanie ziarniny, nieleczony prowadzi do zakażeń bakteryjnych i grzybiczych
  • może dojść do przebicia skóry wału bocznego przez płytkę paznokcia i wtórnej infekcji.

Wrastający paznokieć może obejmować jego jedną stronę lub obie jednocześnie. U dorosłych wrastanie paznokcia jest zwykle nabyte, a nawroty po chirurgicznym usunięciu paznokcia są niestety bardzo częste.

Przyczyny powstawania wrastającego paznokcia to przede wszystkim niewłaściwa technika obcinania paznokci, deformacje stóp, ciasne obuwie, zaburzenia procesów mikrokrążenia w przebiegu różnych chorób oraz czynniki genetyczne.

Jak sobie radzić z wrastającym paznokciem? Najlepiej jak najszybciej zgłosić się do podologa. Czekanie aż „samo przejdzie” może tylko znacznie wydłużyć czas leczenia. Do tego jest przyczyną ogromnego bólu.

20150827_141119

Wrastający paznokieć to nie jest problem wyłącznie estetyczny. Przy braku odpowiedniego leczenia paznokieć wrasta głębiej, powodując nasilenie objawów i stałe występowanie bólu. Ból ten zmusza nas do obciążania bocznego brzegu stopy, szczególnie V kości śródstopia, co skutkuje tworzeniem się w tym obszarze modzeli. Zaburzamy fazę podporu, aby zminimalizować ból. Wymuszone odciążanie bolesnego palucha prowadzi do przykurczu w zgięciu podeszwowym w stawie międzypaliczkowym I oraz śródstopno-paliczkowym I, co z kolei powoduje przykurcz całej stopy. Kiedy dochodzi do utrwalenia przykurczu, oprócz postępowania podologicznego, niezbędne jest już postępowanie fizjoterapeutyczne.

20151027_175726

Do prawidłowego funkcjonowania stopy konieczny jest płynny ruch w stawie śródstopno-paliczkowym I.  Problem z wrastającym paznokciem palucha stopy możne znacznie upośledzić funkcje chodu. Kiedy chód wywołuje dyskomfort, a my bronimy się przed bólem, obciążamy krawędź boczną stopy, a to z kolei prowadzi do dalszych powikłań.

Nie lekceważ objawów wrastającego paznokcia. Rozpocznij właściwe leczenie!