Objawy zażółcenia paznokcia i jego pogrubienie powodują, że wiele osób rozpoczyna domowe leczenie, głównie przeciwgrzybicze, preparatami dostępnymi w drogeriach i aptekach. Tymczasem objawy takie towarzyszą różnym patologiom płytki paznokciowej lub całego aparatu paznokciowego.

Onychomatricoma to rzadki guz wywodzący się z nabłonka i tkanki łącznej macierzy paznokcia, który rośnie wewnątrz płytki paznokciowej. Łączny rozrost nabłonka i tkanki łącznej w skórze właściwej powodują pogrubienie paznokcia przez tworzące się palczaste struktury w obrębie płytki z podłużnymi przestrzeniami wypełnionymi tkanką łączną, które wraz ze wzrostem paznokcia zostają wypełnione powietrzem, co daje obraz małych dziurek ułożonych plastrowato w części dystalnej paznokcia.

Pogrubienie płytki paznokciowej, zażółcenie, podłużne prążki, linijne drzazgowate wylewy, widoczne dziurki w obrębie dystalnego brzegu paznokcia, przypominające kształtem plaster miodu-to charakterystyczne objawy kliniczne. Mogą obejmować tylko niewielką część płytki-podłużna bruzda lub znaczną/całą powierzchnię płytki. Oprócz widocznych zmian zazwyczaj nie występują żadne dolegliwości. Dopiero gdy onychomatricoma jest ogromna (barwa biało-żółta z białymi prążkami-ksantonychia), pacjent może odczuwać ból podczas ucisku na paznokieć (niezwykle twardy, przerośnięty) lub z powodu wrastania zdeformowanej płytki (skrócenie paznokcia w warunkach domowych jest trudne). Przy próbie ścieńczenia płytki może dojść do krwawienia. W badaniu mikologicznym można zaobserwować występowanie grzybów.
Onychomatricoma dotyczy głównie pacjentów dorosłych a rozpoznanie polega na badaniu klinicznym, dermatoskopowym i histopatologicznym.

Zmiana podlega usunięciu chirurgicznemu (wówczas można zaobserwować palczastą strukturę guza -miękkie odnogi wystają z proksymalnej części zdjętego paznokcia).