U chorego na cukrzycę należy brać pod uwagę możliwość zakażenia każdej rany stopy. Jeśli Jesteś chory na cukrzycę, szczególnie zadbaj o swoje stopy. Idąc do wybranego gabinetu podologicznego, nie obawiaj się pytać o kompetencje podologa oraz przestrzeganie zasad higieny i sterylizacji narzędzi. Należysz do szczególnej grupy ryzyka, zadbaj o swoje zdrowie!

Cukrzyca to poważna choroba wywoływana przez czynniki środowiskowe oraz dziedziczne. Zgodnie z ustaleniami Światowej Organizacji Zdrowia cukrzyca to grupa chorób metabolicznych charakteryzujących się hiperglikemią w związku z defektem wydzielania i/lub działania insuliny.  Jest to szósta na świecie choroba pod względem liczby zgonów. W Polsce NA CUKRZYCĘ CHORUJE JUŻ 2, 7-3 MLN POLAKÓW, ALE TYLKO OK. 2, 1 MLN O TYM WIE, MIERZY POZIOM CUKRU, ZAŻYWA LEKI. Liczba chorych na cukrzycę w Polsce i na świecie dynamicznie rośnie. Zgodnie z prognozami zachorowalność na cukrzycę w naszym kraju będzie rosnąć i to w tempie szybszym niż średnio w Europie.

Niezwykle istotny problem stanowią owrzodzenia będące powikłaniem cukrzycy. Z uwagi na częsty brak wiedzy o trwającej chorobie lub źle kontrolowaną cukrzycę, występuje duże ryzyko ZSC, czyli zespołu stopy cukrzycowej.  Zniekształcenia stopy, urazy, silne neuropatie obwodowe, nieprawidłowa higiena stóp to główne czynniki ryzyka prowadzące do owrzodzeń i amputacji. Zakażenia stóp u chorych na cukrzycę stanowią poważny problem, ponieważ mogą być przyczyną amputacji kończyny. Niewyrównana cukrzyca i związana z nią przewlekła hiperglikemia zwiększa podatność na infekcję i jej rozwój, który utrudnia z kolei leczenie zakażenia.

Na zakażenie wskazują klasyczne objawy zapalenia (zaczerwienienie, ocieplenie, obrzęk lub stwardnienie, tkliwość lub ból (u niektórych chorych na cukrzycę z ZSC objawy te mogą nie występować, szczególnie w razie współistnienia neuropatii obwodowej prowadzącej do nieodczuwania bólu lub tkliwości, bądź niedokrwienia kończyny prowadzącego do zmniejszenia rumienia i ocieplenia skóry) lub ropna wydzielina, ale także takie objawy jak: wydzielina nieropna, krucha lub przebarwiona tkanka ziarninowa, cuchnący zapach. U chorych z zakażeniami tkanek głębokich stopy często nie obserwuje się gorączki. Pogorszenie kontroli glikemii jest w takiej sytuacji często jedynym ogólnoustrojowym wskaźnikiem poważnego zakażenia.

Chorzy na cukrzycę znacznie częściej niż osoby zdrowe ulegają infekcjom skórnym bakteryjnym (gronkowce, paciorkowce) oraz zakażeniom grzybiczym (głównie grzybica międzypalcowa stóp współistniejąca z grzybicą paznokci). Dlatego codzienna samokontrola stóp oraz regularne wizyty u podologa mają istotne znaczenie. Zabiegi na stopach- regularne usuwanie zrogowaciałego naskórka, odcisków i modzeli, a także skracanie paznokci, które w cukrzycy są szczególnie narażone na deformacje oraz grzybicę- najlepiej powierzyć podologowi.

Podolog nie tylko skontroluje stan stóp. Wskaże również, jak najlepiej zadbać o stopy. Zaleci odpowiednie buty (wygodne, miękkie, dostatecznie szerokie, skórzane)/specjalistyczne obuwie/wkładki do butów.

Profilaktyka i pielęgnacja stóp chorego na cukrzycę:

• Codzienne mycie stóp oraz dokładne i delikatne ich osuszanie, zwłaszcza przestrzeni między palcami (sprawdzaj temperaturę wody, w której myjesz stopy).
  • Codzienna zmiana skarpetek lub pończoch.
  • Zakaz chodzenia boso.
  • Sprawdzanie wnętrza butów przed każdym ich nałożeniem (nawet najdrobniejszy kamyk czy wygięta wkładka mogą spowodować trudno gojącą się ranę).
  • Zakaz lekceważenia nawet najmniejszych skaleczeń.
  • Zakaz noszenia zbyt ciasnego obuwia, w miarę możliwości obuwie powinno być zrobione na indywidualne zamówienie, zwłaszcza w przypadku zaawansowanej neuropatii i choroby naczyń obwodowych.
  • Zakaz samodzielnego obcinania paznokci, zwłaszcza w przypadku pogorszenia wzroku, neuropatii i choroby naczyń obwodowych.
  • Regularne wizyty u diabetologa.
  • Dieta dla diabetyków.
  • Zakaz palenia tytoniu i picia alkoholu.
  • Regularne zabiegi podologiczne/podiatryczne (usuwanie modzeli i hiperkeratoz, odciążenia).
  • Stosowanie zalecanego obuwia, wkładek.